ABC Diety Bezglutenowej

Gluten to mieszanina białek roślinnych (gluteniny i gliadyny) występująca w następujących zbożach:

– pszenica

– orkisz

– żyto

– jęczmień

Owies jest w tej kwestii najbardziej kontrowersyjny, niektóre źródła podają, że zawiera gluten, inne że jest bezglutenowy. Ufam w tej kwestii źródłom amerykańskim i brytyjskim, gdzie mają najlepsze oznaczenia żywności. Zatem przyjmuję, że owies sam w sobie nie zawiera glutenu, jednak bardzo często jest skażony glutenem i osoby na diecie bezglutenowej na ogół wykluczają również owies.

Co to znaczy w praktyce?

Następujące produkty zostają wykluczone z diety: mąka pszenna, orkiszowa, żytnia, kasza manna, kasza jęczmienna (w tym pęczak), kuskus, bulgur. Ponadto mniej oczywiste produkty zawierające gluten to: sos sojowy (z wyjątkiem Tamari), piwo, gin, whisky, wódka zbożowa, sery z niebieską pleśnią, proszek do pieczenia (jest dostępna wersja bezglutenowa), seitan.

Co zatem można jeść?

Masę pysznych rzeczy, np: ryż, kaszę jaglaną, kukurydzianą, gryczaną (paloną i niepaloną), quinoę, mąkę ryżową, kukurydzianą, ziemniaczaną, gryczaną, jaglaną (z prosa), z amarantusa, z sorgo, z kasztanów, z ciecierzycy, z soczewicy, mąki orzechowe, tapiokę. Soczewicę, fasolę, groch, cieciorkę, wszystkie warzywa i owoce, orzechy, sezam, płatki kokosowe, nasiona dyni i słonecznika, siemię lniane, jajka, mięso i mleko (jeśli ktoś je spożywa), jeśli mamy pewność, że gluten nie został do nich dodany (co w przemysłowej produkcji zdarza się bardzo często).

Po co to wszystko?

Coraz więcej badań wskazuje na częściową nietolerancję glutenu u szerszej grupy osób niż wcześniej sadzono, większość ludzi nie wie nawet, że gluten im nie służy. Cząsteczki glutenu uszkadzają kosmki jelita, co osłabia sprawność naszego układu trawiennego. Ponadto gluten to fantastyczny klej (wie o tym każdy, kto kleił plakaty na klej z mąki i wody) i doskonale oblepia nasze jelita tworząc zwały zalegających resztek pokarmowych, które tam gniją i wydzielają toksyczne substancje. Żeby zapobiec ich przenikaniu z jelita w głąb organizmu limfocyty przyklejają się do ścianek jelita i chronią organizm przed toksynami. Jednocześnie oznacza to, ze nasz układ immunologiczny jest w ciągłym stanie mobilizacji. Stąd jednym ze skutków diety bezglutenowej jest wzrost odporności organizmu.

A tutaj ciekawy artykuł o objawach nietolerancji na gluten.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s